Hogyan nyelt le mindent a pornó – Unherd

Szerző: | febr 22, 2025 | Amerika, Történelem, Vélemény

A Super Bowl során mintegy 127 millió néző volt szemtanúja a sárgadinnye színű spandexbe burkolt, csillogó, krémesen vibráló mellek felvonulásának, amely a Novartis gyógyszergyártó cég által szponzorált, a mellrák elleni figyelemfelkeltést célzó reklámban tűnt fel. Az üzenet az volt, hogy állandóan a melleket nézzük, de elhanyagoljuk a rendszeres orvosi szűrést, amire pedig nagy szükség lenne.

A reklámfilm megpróbálta tompítani a pornográf vonatkozásokat azzal, hogy egy parkban egy padon szoptató nőt vagy egy súlyemelő nőt is mutatott, de ezeket a pillanatokat elnyomta a mellbimbókat feszegető cicizés, a szűk, mélyen kivágott felsőkbe gyömöszölt mellek áradata. Összességében a hatás szembetűnő volt: akár szeretjük, akár utáljuk a pornót, a kultúra totálisan elpornósodott.

Már nem bámuljuk vágyakozva a melleket, ahogyan az emberiség ősidők óta tette. Nem is fantáziálunk a mellekről, mint olyasmiről, amire szívesen vetnénk egy pillantást. Ehelyett a melleket felöltöztetik és az arcunkba tolják, esztétikailag szexualizálva, de kontextuálisan kasztrálva, nem több és nem kevesebb vágy tárgya, mint egy doboz Bud Light.  Van szexi mell, és van mellrák, és a kettő nem ugyanaz.

Ennek jelei mindenhol ott vannak, a magas- és a közkultúrában egyaránt, kezdve talán azzal, hogy az egyik legnépszerűbb közösségi médiaplatformunkat minden látható ok nélkül X-nek hívják. A fiatal nők szépségtrendjei egy még nagyobb platformon, a TikTok-on az egész platform mozgatórugói.  Az erős smink, a túlzó ajkak, mellek és popsik, valamint a hosszú műanyag körmök, amelyeken korábban „sztriptíztáncosnő” vagy „pornósztár” felirat szerepelt, ma már mindenkinek járnak. A latex- vagy bőrruha, párosítva térdig érő ruhákkal és (természetesen) koromfekete akril karmokkal, az előkelő domina díszletei ma már az Upper East Side-i anyukák egyhangú repertoárjának részei, megfosztva ezeket az erotikus jelentésüktől.

A „természetes lány”, az egyik uralkodó sminkelési trend első pillantásra ellenkező tendenciának tűnhet. Ez abban az értelemben „természetes vagy tiszta”, hogy követői könnyű szemsminket és természetes ajak- és arcszínt viselnek, és elegánsan vagy előkelően öltözködnek. De a megjelenése a „természetesnek tűnő” alapozó vastag rétegére támaszkodik, és olyan pornó jegyekkel keveredik, mint a hatalmas, duzzadt ajkak és a tökéletes műkörmök. A „clean girl” influencer Frida Aasen Chiabra 1,1 millió követővel rendelkezik az Instagramon, és Victoria’s Secret modellként kezdte pályafutását. A feedjén látható, ahogy parfümöt fúj magára, trópusi szigeteken lubickol, és rutinosan fehérneműben vagy fenékfotózással kínálja a „valódi életét”. A pornófelhasználók felfigyeltek rá.

A Pornhub által közzétett statisztikák szerint a 2024-es év első számú trendi pornó keresőszava a „szerénység” volt, 133%-os növekedéssel az előző évhez képest, a „szerénység” (77%-os növekedés) és a „hagyományos ruhák” (34%) mellett.

Talán nem meglepő, hogy az Euphoria című tévésorozat két színésznője , amely tizenéveseket ábrázolt direkt szexuális helyzetekben, mint természetes dolog, szintén ilyen típusú közösségi média influencer, akik ismertek a vagyonukról. Sidney Sweeney (23,5 millió Instagram-követő) esetében a mellek, Chloe Cherry esetében, aki a sorozat második évadában kapott szerepet, az ajkakat hangsulyozzák a készítők. Sweeney, frissen súrolt és kollegiális kinézetű garbós pulóverben, a Super Bowl When Harry Met Sally reunion reklámjában szerepelt a Hellman’s Mayonnaise reklámjában – és elmondta a híres mondatot: „Én is azt kérem, amit ő”.

Chloe Cherry (1,1 millió követő), akinek ajkai riasztó méreteket öltöttek a szilikonbefecskendezéssel, a sorozatban való szerepvállalása előtt pornószínésznő volt, és 2023-ban Jenna Foxx-szal készített egy pornóparódiát a műsorból. A két színésznő feltűnően eltérő nyilvános profillal rendelkezik – a műtét és az implantátumok kontra „természetes” attribútumok bizonyos mértékig a társadalmi osztály eltéréseit telegrafálja. De mindkettőjüket egy-egy testrész határozza meg – ahogyan a pornó-keresések is egyetlen anatómiai jellegzetességre vagy ruhadarabra redukálják vágyainkat: „műajkak”, »nagy mellek«, »magas sarkú cipő«.

A pornó megállíthatatlan.  Füzért viselsz a fodrok fölött, és hatalmas melleid is vannak. Trendi? Gepárdmintás ruhát viselsz, és „aura” mintát viselsz a tőrös akrilodon.  Az OnlyFans-on keresed a pénzed? Trendi.  Francia rosszfiú vagy, akit az országa és a muszlim lakosok viszonya gyötör? Csinálj pornófilmet! Kanye West felesége vagy? Ledobod a kabátodat a Grammy vörös szőnyegén, egy átlátszó slicc kivételével meztelenül pozolsz. Megosztod a kedvenc pornósztárjaid videóit a Super Bowl alatt?

Női olvasója vagy a tömegkönyveknek? Romantasy-t olvasol , egy olyan műfajt, amely néhány fejezetenként belecsúszik a behatolások és orgazmusok részletes leírásába. Amerikai tinédzser? Rendszeresen hivatkozol a glazing-ra, ami ma már azt jelenti, hogy túl sok figyelmet fordítasz valakire, de amelynek etimológiája a pornó kifejezés arra, hogy valaki az arcodra élvez.

A TikTok ifjúsági változata valószínűleg a rapzene, ahol hasonló dinamika bontakozik ki: minden szexualizálva van, és egyik sem jelent semmit. A szexuális aktusok leírása a rapben legalább az 1990-es évek óta történik. A kisgyerekekhez való közvetlen eljuttatás azonban Zoomer-jelenség, és a normalizáció talán még újabb keletű. A 13 éves fiam három másodperccel azután, hogy a telefonjából elhangzik a Netspend „kussolj, ribanc, kell egy kis spric” szöveg, biztosít arról, hogy „minden rapper tiszteli a nőket”, és eszükbe sem jutna másképp gondolkodni, mert az ártana a karrierjüknek.

Hogy Kendrick Lamart és Drake-et vegyük – igaza van. Mindketten azt mondják, hogy tisztelik a nőket, és erről kiterjedt nyilvános nyilatkozatokat tettek. Egy másik, jelenleg népszerű és apropót adó példa a rapper J. Cole „Wet Dreamz” című dala. A dalnak több mint 1 milliárd streamelése van a Spotify-on, és a számban a rapper a szüzességének elvesztéséről szól : „nem voltam punciban, mióta megszülettem”. Amikor a dal narrátora és a lány, akit szeret, ágyba bújik, Cole azt mondja: „És leginkább azért imádkozom, »Istenem, ne hagyd, hogy gyorsan lebukjak« / Pornókat nézek, próbálom látni, hogyan kell helyesen simogatni / Gyakorlom az óvszer felhelyezését, hogyan megy, igaz?”. A dal a pornót mint szexuális felvilágosítást támogatja, egy olyan embertől származik, aki „tiszteli a nőket”, és a fogamzásgátlással meghajol a konvenciók és a népi erkölcs előtt. Király!

A szexuális forradalom logikus végjátéka az volt, hogy a szexet olyan szabadidős tevékenységgé változtatta, amelynek egyetlen értelmét az azt átélő emberek határozzák meg, és amelynek egyetlen erkölcsi kérdése a beleegyezés körül forog. E normák szerint aligha van ok arra, hogy beleegyező felnőttek ne készítsenek pornót, ha ez a választásuk, és ugyanígy rendben van az is, hogy más beleegyező felnőttek ne élvezzék a magányos örömüket, miközben nézik. Ugyanígy van értelme a pornó trópusait a mainstreambe exportálni és élvezni amit teszünk. A legtöbbünknek vannak fenntartásai, amikor a gyerekek pornót néznek, de az igazi kulturális visszaszorítás az otthonainkba kerülő ilyen képek ellen még csak most kezdődik. A pornóhoz való hozzáférésre vonatkozó korhatár-előírások, amelyeket jelenleg  az USA 19 államban vezetnek be, érdekes próba lesz.

Vannak repedések a világunkban: a pestisként terjedő magányosság, a túlszexualizált tizenévesek ezen generációja egyre kevesebbet szexel a statisztikák szerint, a pornófüggőség és a merevedési zavarok egyre gyakoribbá válása a fiatalabb és fiatalabb férfiak körében. Emellett úgy tűnik, hogy az aktusok egyre szélsőségesebbek és kevésbé örömteliek, minél inkább hozzászokunk a pornóhoz.

A nagy és sokat szidott pornóellenes aktivista, Andrea Dworkin az utóbbi időben egyfajta reneszánszát éli. A sajtóban, többek között a jobboldalon is kapott néhány félig-meddig pozitív méltatást, és a Picador ebben a hónapban újra kiadja három könyvét, köztük a Pornography: Men Possessing Women. Dworkin zseniális szélsőséges és csodálatos író volt, és bár a legtöbb következtetése teljesen téves, szórakoztató olvasmány. Tüzes, férfigyűlölő tollából néhány sor az örökkévalóságba fog bevonulni. És furcsa módon, annak ellenére, hogy szinte mindenben tévedett, a pornó és a tömegkultúra úgy alakult, ahogy ő gondolta – eggyé váltak.

Forrás: Unherd 

Szerző: Valerie Stivers