Zajszennyezés az expedíciós hajókról – Segíthetnek a sarkvidéki kikötők?

Szerző: | aug 5, 2024 | Amerika, Blog, Európa, Gazdaság

A sarkvidéki expedíciós hajók zajszennyezése egyre nagyobb problémát jelent az érzékeny tengeri élővilág számára, különösen a tengeri emlősök esetében, akik a hangokra támaszkodnak a kommunikációban és szociális interakciókban – írja a WWF. Az expedíciós hajók eltérnek a tranzithajóktól, mivel hosszabb időt töltenek egy adott területen, gyakran elhagyva a megszokott hajózási útvonalakat, és bejutnak az érintetlen, vad területekre, ahol az állatok kevésbé vannak hozzászokva a zajszennyezéshez.

A hajók által kibocsátott zaj közvetlenül átfedésben van az olyan tengeri emlősök kommunikációs frekvenciáival, mint például a bálnáké, amelyek így nem hallják egymást megfelelően, és ez stresszt, viselkedési zavart és hosszú távú populációcsökkenést eredményezhet. Fontos felismerni, hogy a zajnak nem csak azonnali, hanem kumulatív hatásai is lehetnek, különösen olyan kritikus élethelyzetekben, mint a táplálkozás vagy a kölykök ápolása.

Az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezete (IMO) 2023-ban új irányelveket fogadott el a hajók által kibocsátott víz alatti zaj csökkentésére. Bár ezek az irányelvek nem kötelezőek, egyre több hajótulajdonos követi őket, különösen az úgynevezett „silent notation” (csendes minősítés) megszerzése érdekében, amelyet olyan hajóosztályozó társaságok adnak, mint a DNV vagy a Lloyd’s Register. Ezek a minősítések azt igazolják, hogy a hajó a zajcsökkentő technológiákat alkalmazza, ezzel minimálisra csökkentve a tengeri élővilágra gyakorolt káros hatást.

Azonban a hajók modernizálása és a zajcsökkentő technológiák bevezetése költséges és összetett folyamat. Ezért gazdasági ösztönzőkre lehet szükség, hogy a hajótulajdonosok nagyobb hajlandósággal invesztáljanak ezekbe az új technológiákba. Itt kerülnek képbe a sarkvidéki kikötők, amelyek központi szerepet játszhatnak az expedíciós hajók kiszolgálásában. A kikötők, mint kulcsfontosságú csomópontok, különböző díjkedvezményeket nyújthatnának a zajcsökkentési szabályoknak megfelelő hajók számára, ezzel ösztönözve a zöldebb, csendesebb hajózási technológiák alkalmazását.

Kanada

Kanadai példa erre a Vancouveri Kikötő, amely két olyan programot is elindított, amelyek célja a víz alatti zaj csökkentése. Az egyik az „Enhancing Cetacean Habitat and Observation” (ECHO) program, amely passzív akusztikus monitorozással figyeli a kikötő víz alatti zajszintjét, és arra ösztönzi a hajókat, hogy lassítsanak, ezzel csökkentve a zajterhelést. A másik, az „EcoAction” program, kikötői díjkedvezményeket biztosít azon hajók számára, amelyek betartják a csendes működésre vonatkozó irányelveket.

A WWF szerint a sarkvidéki kikötők kulcsfontosságú csomópontokként nyomon követhetik és támogathatják a távoli régiókba tartó expedíciós hajók víz alatti zajának csökkentését célzó megoldásokat.

Az ilyen és ehhez hasonló kezdeményezések példaértékűek lehetnek a sarkvidéki kikötők számára is, hiszen minden expedíciós hajó megáll egy sarkvidéki kikötőben, mielőtt továbbhaladna a távoli, vad területekre. Az ilyen programok elindítása nemcsak a tengeri élővilág védelmét szolgálná, hanem ösztönözné a felelős hajózási gyakorlatokat is.